Dokumentacja medyczna pacjenta jest własnością Zakładu Opieki Zdrowotnej.
Świadczeniodawca jest zobowiązany zapewnić ochronę danych zawartych w dokumentacji medycznej!
Zakład opieki zdrowotnej ma obowiązek udostępnić dokumentację medyczną:
- pacjentowi lub jego przedstawicielowi ustawowemu
- osobie upoważnionej przez pacjenta
- uprawnionym lub upoważnionym organom.
Formy udostępniania
Dokumentacja medyczna może zostać udostępniona:
- do wglądu, w tym także do baz danych w zakresie ochrony zdrowia, w miejscu udzielania świadczeń zdrowotnych, z wyłączeniem medycznych czynności ratunkowych, albo w siedzibie podmiotu udzielającego świadczeń zdrowotnych, z zapewnieniem pacjentowi lub innym uprawnionym organom lub podmiotom możliwości sporządzenia notatek lub zdjęć;
- przez sporządzenie jej wyciągu, odpisu, kopii lub wydruku;
Zdjęcia rentgenowskie wykonane na kliszy, przechowywane przez podmiot udzielający świadczeń zdrowotnych, są udostępniane za potwierdzeniem odbioru i z zastrzeżeniem zwrotu po wykorzystaniu.
Zasady odpłatności
Za udostępnienie dokumentacji medycznej w formie wyciągów, odpisów lub kopii podmiot udzielający świadczeń zdrowotnych może pobierać opłatę. Podstawą wyliczenia kwoty odpłatności jest wysokość przeciętnego wynagrodzenia w poprzednim kwartale publikowana co trzy miesiące przez prezesa Głównego Urzędu Statystycznego. Nowe stawki obowiązują zawsze od następnego miesiąca po publikacji, tj. od trzeciego miesiąca kwartału.
Maksymalna wysokość opłat za:
- jedną stronę wyciągu lub odpisu dokumentacji medycznej – nie może przekraczać 0,002 przeciętnego wynagrodzenia w poprzednim kwartale
- jedną stronę kopii dokumentacji medycznej – nie może przekraczać 0,00007 przeciętnego wynagrodzenia w poprzednim kwartale
- sporządzenie wyciągu, odpisu lub kopii dokumentacji medycznej na elektronicznym nośniku danych, jeżeli zakład prowadzi dokumentację medyczną w formie elektronicznej – nie może przekraczać 0,0004 przeciętnego wynagrodzenia w poprzednim kwartale
Udostępnienie dokumentacji do wglądu na miejscu, po uprzednim uzgodnieniu terminu, jest bezpłatne.
Odpłatność za dokumentację medyczną.
Podstawa wyliczenia – wysokość przeciętnego wynagrodzenia w poprzednim kwartale | Maksymalne opłaty za udostępnienie dokumentacji medycznej | ||
jedną stronę wyciągu lub odpisu | jedną stronę kopii | udostępnienie na informatycznym nośniku danych | |
maks. 0,002 przeciętnego wynagrodzenia | maks. 0,00007 przeciętnego wynagrodzenia | maks. 0,0004 przeciętnego wynagrodzenia |
Informujemy, że kserokopię dokumentacji medycznej wydajemy na pisemny wniosek osoby zainteresowanej.
Kserokopia wykonywana jest na koszt zainteresowanego.
Można ją odebrać:
- Osobiście, za okazaniem dowodu osobistego po dokonaniu wpłaty w Rejestracji Ogólnej Przychodni – parter
- CZAS OCZEKIWANIA NA KSEROKOPIĘ DOKUMENTACJI MEDYCZNEJ – bez zbędnej zwłoki.
Wpłaty można dokonać:
– bezpośrednio w Rejestracji Ogólnej Przychodni – parter
– na konto BGK Oddział w Gdańsku – Nr konta: 97 1130 1121 0006 5498 2420 0007
- Informacja na temat dokumentacji medycznej można uzyskać w godzinach 8:00 do 17:00 pod numerem telefony 58 309 82 22, 58 309 83 22
Podstawa prawna:
Rozporządzenie Ministra Spraw Wewnętrznych I Administracji z dnia 25 lutego 2016 r. w sprawie rodzajów, zakresu i wzorów oraz sposobu przetwarzania dokumentacji medycznej w podmiotach leczniczych utworzonych przez ministra właściwego do spraw wewnętrznych (Dz.U.2016.249)
Ponadto informujemy, że udostępniamy dokumentację medyczną pacjentów Zakładom Ubezpieczeniowym.
Do pobrania:
- Wniosek o wydanie kserokopii, wyciągu, odpisu dokumentacji medycznej
- Wniosek o wydanie wyniku badania
- Wniosek o wydanie dokumentacji osoby zmarłej
Wystąpienie o przekazanie kserokopii dokumentacji medycznej można złożyć osobiście w Rejestracji Ogólnej lub pisemnie na adres SP ZOZ MSWiA w Gdańsku. Wniosek powinien zawierać:
- oznaczenie zakładu ubezpieczeń, adres jego siedziby, a także numer NIP
- podstawę prawną upoważniającą do otrzymania informacji
- zakres informacji:
- leczenie szpitalne – kiedy, na jakim oddziale
- leczenie ambulatoryjne – jaka poradnia
- informacje umożliwiające wyszukanie żądanych danych o osobie, w szczególności:
- imię i nazwisko,
- datę urodzenia,
- adres zamieszkania,
- numer PESEL
- kserokopię pisemnej zgody osoby albo jej przedstawiciela ustawowego, o której mowa w art. 22 ust. 3 ustawy, poświadczoną za zgodność z oryginałem.
(…)
§ 5. Wysokość opłat za udzielenie informacji o stanie zdrowia osoby określają wspólnie zakład ubezpieczeń oraz podmiot, obowiązany do przekazania informacji, z uwzględnieniem kosztów poniesionych przez ten podmiot niezbędnych do wytworzenia, przekształcenia i udzielenia informacji.